כאב נוירופתי- איך מתגברים?

מהו כאב נוירופתי?

כאב נוירופתי הוא כאב מסוג ייחודי. לא מדובר בכאב שנובע ממכה, שריטה או חבלה אלא בשל נזק לתאי העצבים. העצבים הם אלו שאחראים

על העברת אותות חשמליים, וכאשר הם נפגעים הם יעבירו אותות כאב אל המוח. הנזק למערכת העצבים גורם לתחושה של כאב אמיתי לחלוטין גם כאשר אין שום גירוי לאזור כואב, מה שיוצר מצב של כאב כרוני.

כיצד מרגיש כאב נוירופתי?

כאב נוירופתי עשוי להיתפס בצורת "שריפה", "נימול", "עיקצוץ" או "דקירות חדות". יש כאלו שיחוו תסמינים אלו ללא הפסקה, ואצל חלק הכאב יכול להופיע
ולהיעלם. בדרך כלל, הכאב חמור ומפריע יותר בלילה, כאשר הגוף במנוחה.

למה זה קורה?

ישנם כמה מצבי מחלה שעשויים לגרום להתפתחות כאב נוירופתי, הכוללים למשל:

1. נוירופתיה סוכרתית – מצב בו ערכי הסוכר הגבוהים פוגעים באיברי מטרה- עצבים.
  2. נוירלגיה פוסט- הרפטית – מצב בו העצבים נפגעו לאחר מחלת שלבקת חוגרת (הרפס זוסטר).
  3. שבץ- מצב בו חלק מהמוח מאבד את אספקת החמצן שלו ובכך נפגעת מערכת העצבים.
  4. פגיעה בחוט השדרה, פריצת דיסק
  5. כאב נוירופתי הקשור במקור סרטני

לעיתים, קיימות סיבות נוספות שהרפואה עדיין לא יודעת לענות עליהן.

איך מומלץ לטפל?

הדרך הטובה ביותר היא שילוב של גישות טיפוליות: טיפול תרופתי, פיזיותרפיה, דיקור סיני, טיפול התנהגותי ופרוצדרות כירורגיות (במידת הצורך).

שילוב הגישות השונות מביא לסינרגיזם. כלומר, לתוצאה טובה יותר מאשר כל אחת בנפרד.

אילו תרופות משמשות לטיפול?

הטיפול בכאב נוירופתי יכול להיות מבלבל, שכן התרופות בהן משתמשים ידועות לטיפול במחלות אחרות כגון דיכאון או אפילפסיה ונשמע מעט "משונה" ליטול אותן. עם זאת, יש להבין שתרופות אלו נמצאו חיוניות גם לכאב נוירופתי מכיוון שהן מתערבות באותו חלק במוח שמשדר בין היתר גם כאב.

תרופות ממשפחת הטריציקלים וה-SNRI (לדוגמא: סימבלתא, אלטרול, ונלפקסין): תרופות אלו הן הפופולריות ביותר לטיפול בכאב
ממקור נוירופתי ונחשבות לקו ראשון לטיפול. מדובר בתרופות ותיקות ומוכרות לטיפול בדיכאון שנמצאו כיעילות במחקרים שבדקו כאב עצבי ממקור מרכזי (חוט השדרה) והיקפי (כאב המופיע בעיקר בקצות הידיים והרגליים).

תרופות ממשפחת נוגדי הפרכוסים (למשל: קרבמזפין, ליריקה, גבפנטין): לתרופות אלו אפקט של "הרגעת" מערכת העצבים ובכך תורמות להפחתה בכאב. תרופות אלו נחשבות כקו שני לטיפול על פי סל הבריאות.

תרופות ממשפחת האופייטים (טרמדול, קודאין, אוקסיקוד): תרופות אלו נחשבות כמשככי כאבים חזקות ביותר ונועדות לדכא פעילות חשמלית המועברת מהעצבים הפגועים ובכך להפחית את הכאב. חשוב לדעת ולזכור ששימוש לא נכון בתרופות אלו עלול לגרום לתסמיני התמכרות וגמילה קשים.

ניתן לקרוא בהרחבה על כל אחת מהתרופות באתר "מאגר התרופות של משרד הבריאות".

מה חשוב לדעת על הטיפול?

לא קיימת תרופה אחת שמתאימה לכל אחד. יש לנסות טיפול לתקופה של כמה חודשים ולבצע הערכת מצב. כאמור, מומלץ לשלב מגוון שיטות טיפוליות מלבד טיפול תרופתי.

עוד יש לזכור כי התרופות הנ"ל יעילות להקלה על תסמיני הכאב, אך הן מביאות איתן תופעות לוואי אחרות שיש לקחת בחשבון וחשוב מכך- עשויות לגרום להתנגשויות בין תרופות כרוניות שנלקחות באופן קבוע.

לכן בכל תוספת טיפול שכזה, מומלץ מאוד להתייעץ עם רוקח קליני לבדיקה מקיפה של הטיפול התרופתי.