כיצד תרופות משפיעות אחת על השניה? איך משלבים נטילת מספר תרופות באותו היום? גם תרופות ללא מרשם יכולות לגרום לאינטראקציות\התנגשות? ומה לגבי ויטמינים או מזון? מהם הדגלים האדומים ועם מי בכלל אפשר להתייעץ???

כאשר אנחנו מקבלים מרשם מהרופא עם רשימה של תרופות, בין אם לשימוש לתקופה קצרה או לשימוש כרוני ומנסים להתחיל לקרוא קצת בעלונים, עולה הרגשה שפשוט עשו לנו "סלט בראש"…

נטילת מספר תרופות שונות בו זמנית (גם אם כל תרופה מטפלת במחלה אחרת) מעלה סיכון ל"אינטראקציה" או "התנגשות" בין תרופתית. מצב זה כמובן איננו רצוי, ובו למעשה שתי תרופות (או יותר) גורמות לשינוי ביעילות של תרופה מסויימת, כאשר ניטלות יחדיו. לפי מנהל התרופות והמזון האמריקאי (FDA), כ-8% ממקרי האשפוזים בבתי החולים הוא על רקע תגובות בין תרופתיות שבמרבית המקרים היו ניתנות למניעה.

התנגשויות מרובות קורות דווקא בשל נטילת תרופות ללא מרשם, שכן הן מרגישות למשתמש תמימות ובטוחות. מטופלים רבים נוטלים תרופות אלו בלי להתייחס לכך שהן יכולות להשפיע על מצבי מחלה כרוניים. לדוגמא, שימוש בתרופה לצינון שמכילה פסאודואפדרין שהינו חומר נוגד גודש ומייבש, בעלת תופעת לוואי של עליה בלחץ דם. יש  לקחת זאת בחשבון כאשר מטופלים עם לחץ דם גבוה נוטלים אותה רק כי בעצם רצו להקל על הנזלת…

תרופות יכולות להשפיע אחת על השניה בכמה צורות:

  1. לגרום לפעילות ירודה של התרופה: תרופות מסויימות מאופיינות ביכולתן להפחית מפעילות תרופות נוספות הניטלות עימן. זה יכול לקרות בגלל שהן מתחרות על אותו אתר מטרה בגוף, או בגלל שהן פשוט גורמות לפירוק מהיר יותר של התרופות האחרות. אינטרקציה כזו יכולה להיות מאוד מסוכנת, שכן יכולה לפגוע ביעילות תרופות מצילות חיים!
  2. לגרום לפעילות מוגברת של התרופה: תרופות מסויימות יכולות דווקא לעכב את הפינוי של תרופות אחרות מהגוף וכך להגביר משמעותית את הפעילות שלהן. למשל, אדם מקבל תרופה להורדת לחץ דם באופן קבוע, והחל ליטול תרופה נוספת אשר לא מאפשרת פינוי מספיק מהיר של התרופה הקודמת מהגוף. למעשה, התרופה אשר ניתנה לאיזון לחץ דם מתחילה לקבל פעילות מוגברת ואותו אדם יחל לחוש תסמינים חמורים של תת לחץ דם!
  3. לגרום לפעילות סינרגיסטית: המונח סינרגיה מתאר פעולה משותפת של שני גורמים או יותר הנותנת תוצאה טובה יותר מאשר פעולות כל הגורמים בנפרד. (כמו להגיד ש: 1+1=3). קיימים מצבים מסויימים בהם משלבים בכוונה שתי תרופות (או יותר) כך ששיתוף הפעולה ביניהן יביא לפעילות מוגברת שלהן, הגדולה מסכום ההשפעות אשר היתה מספקת כל תרופה בנפרד. משתמשים בשיטה זו בעיקר בתחום של שיכוך כאב ובשילוב אנטיביוטיקות.

ואם חשבתם שויטמינים ומינרלים הם דבר תמים- אנא חישבו שנית! ספיגת תרופות מסויימות אשר ניטלות באותה העת עם תוספי תזונה יכולות להיפגע באופן משמעותי! יונים כמו סידן, ברזל, מגנזיום ועוד, מסוגלים ליצור קומפלקס ("תצמיד") יחד עם התרופה ובמקום שהיא תיספג בגוף ותגיע למקום פעולתה, היא פשוט תשקע ויעילותה תיפגע בעשרות מונים.

כמו כן, גם אכילת מזונות מסויימים משפיעים על תרופות באופן ישיר. לדוגמא: ריבוי באכילת מזונות ירוקים המכילים כמות גבוהה של ויטמין K (ויטמין לקרישת הדם) בעת שילוב עם תרופה לדילול דם בשם קומדין, יכולה לפגוע בפעילות התרופה באופן שאף יצריך מעקב והתאמות מינון.

אז מה אפשר לעשות? וודאו שאתם יודעים מדוע ניתנה לכם כל תרופה, האם יש מזונות או משקאות שעליכם להימנע מהם בתקופת הטיפול? האם צריך להפריד בינה לבין תוספי תזונה? האם התרופה שלכם משפיעה על תרופות אחרות או שהן משפיעות עליה?

וכמובן- שאלו רוקח! אנחנו "חיים ונושמים" תרופות ונשמח לענות לכל שאלה (אנחנו מתלהבים מאינטראקציות…)

מוזמנים לפנות אלינו בכל שאלה שיש לכם לגבי התנגשות ויחסי גומלין בין תרופות ולקבל ייעוץ מקיף ומקצועי מצוות הרוקחים הקלינים שלנו.